Відокремлений структурний підрозділ
«Рівненський фаховий коледж
Національного університету біоресурсів
і природокористування України»
26 листопада 2024 року викладач землевпорядних дисциплін Неля КИЙКО провела відкрите практичне заняття з навчальної дисципліни «Земельне право» на тему «Вирішення ситуаційних завдань, пов’язаних із земельними спорами» зі студентами 31-З групи спеціальності 193 «Геодезія та землеустрій».
Мета заняття: формування практичних навичок у здобувачів освіти щодо вирішення виробничих земельно-правових задач з використанням інструментів штучного інтелекту та мотивувати студентів до поглибленого вивчення земельного права.
Актуальність теми означено тим, що станом на 2024 рік земельні спори залишаються важливою проблемою в Україні. У Верховному Суді України у 2023–2024 роках активно розглядалися справи, пов’язані з орендою землі, зміною її цільового призначення, а також скасуванням прав власності. Лише у першому півріччі 2024 року було зафіксовано 59 ключових рішень у цій сфері. Окрім цього, на земельному ринку України спостерігається суттєве зростання цін: середня вартість 1 га у 2023 році зросла на 10,4% і становить приблизно 38,5 тис. грн, що також впливає на економічні суперечки щодо землекористування.
На занятті була використана форма роботи студентів – малі групи по 5–6 осіб. Це так звані групи психологічного комфорту, у яких кожен учасник відіграє свою особливу роль і певними чином доповнює інших своїми якостями. Використання «малих груп» дало змогу створити можливість для участі кожного студента в роботі за темою практичної роботи. Крім того на занятті використано штучний інтелект як окремий учасник та опонент командам.
Здобувачі розв’язували практичні кейси за темами:
- Вирішення земельних спорів з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян.
- Вирішення земельних спорів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, додержання громадянами правил добросусідства.
Оцінювались відповіді учасників за критеріями: правильність вирішення завдання; повнота відповіді; аргументованість. Передбачені були додаткові бали за активність та штрафи за недостатню ініціативність. У ході гри перемогла команда Григорія ГОЛУБА, а найактивнішими учасниками стали НЕВІРКОВЕЦЬ Ярослав та БАРАНЧУК Анастасія.
Отже, студенти змагались із штучним інтелектом, їхні відповіді були більш повні та враховували останні зміни у земельному законодавстві. На сьогодні ШІ не має достатніх інструментів аналізу земельного законодавства та посилань на законодавчі акти. Але він формує розгорнуті відповіді щодо загальних положень, підготовки документів тощо.
Під час обговорення здобувачі встановили, що на сьогодні ШІ повністю не може замінити землевпорядника чи юриста. Відповідно його відповіді потрібно перевіряти на предмет посилань на чинні законодавчі акти та доповнювати аргументами.
Отже, такі заняття дозволяють: поглибити знання земельного законодавства, розвинути аналітичні здібності, навчитися співпрацювати у вирішенні конфліктів, ознайомитися з реальними ситуаціями та способами їх розв’язання.
Відкрите заняття на тему «Вирішення ситуаційних завдань, пов’язаних із земельними спорами» є чудовою нагодою для студентів застосувати теоретичні знання у практичній площині. Це не лише сприяє підвищенню правової культури, а й допомагає формувати кваліфікованих фахівців, здатних ефективно вирішувати актуальні земельні питання, а штучний інтелект поступово стає невід’ємною частиною навчального процесу.
Неля РУСІНА,
голова циклової комісії землевпорядних дисциплін,
Неля КИЙКО,
викладач земельного права