Відокремлений структурний підрозділ
«Рівненський фаховий коледж
Національного університету біоресурсів
і природокористування України»
23 жовтня 2025 року заступник директора з навчально-методичної роботи Вадим ЛЮЛЬЧИК провів інтерактивний захід для студентів спеціальності 193 (G18) «Геодезія та землеустрій» на тему «Питання та відповіді про академічну доброчесність».
Під час роботи консультаційної платформи було здійснено ґрунтовний аналіз вимог ключових нормативно-правових актів України – «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про фахову передвищу освіту» та «Про авторське право і суміжні права». Особливу увагу приділено питанням забезпечення академічної доброчесності, класифікації видів її порушень, а також передбаченій відповідальності для здобувачів освіти.
Окремо розглянуто Проєкт Закону «Про академічну доброчесність», що був зареєстрований народними депутатами України за № 10392 від 08 січня 2024 року та розроблений за методичного супроводу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти України. Головними новелами цього документа є деталізація видів відповідальності, яка покладається як на здобувачів освіти, так і на науково-педагогічних працівників у разі встановлення кожного з фактів академічної недоброчесності. Також, законопроєкт визначає ключову роль органів студентського самоврядування в організації внутрішньої системи забезпечення якості освіти та запроваджує механізми розгляду інституційних порушень академічної доброчесності й заходи реагування на них.
У межах практичної частини консультаційної платформи учасники мали змогу проаналізувати тестовий фрагмент на плагіат, використовуючи професійну ліцензійну програму «StrikePlagiarism». Цей інструмент є частиною внутрішньої системи забезпечення академічної доброчесності ВСП «Рівненський фаховий коледж НУБіП України», використання якого регламентується відповідним договором, укладеним між ВСП «РФК НУБіП України» та правовласником. Демонстраційний текстовий фрагмент був спеціально скомпонований для ілюстрації різних підходів до запозичень. Він включав: оригінальний авторський текст, частину тексту з видання «Україна. Історія» Ореста Субтельного, оформлену згідно з вимогами ДСТУ 8302:2015 (що є прикладом коректного цитування), а також ідентичний фрагмент, запозичений із цього ж джерела, але без зазначення авторства (що є порушенням академічної доброчесності).
Студенти на власні очі побачили, що антиплагіатна програма видає достовірні результати, а будь-які спроби недоброчесності заздалегідь приречені на виявлення. Було наголошено, що відповідальність за порушення академічної доброчесності може настати не лише зараз, а й через багато років. Це підтверджується численними випадками позбавлення наукових ступенів за виявлений плагіат, що стало окремою важливою темою обговорення на заході.
Головним результатом цієї зустрічі стало усвідомлення здобувачами освіти безальтернативності академічної доброчесності як непорушної умови на шляху до отримання омріяного диплома, а також формування повної нетерпимості до будь-яких проявів її порушень як у поточному навчальному процесі, так і у професійному майбутньому.




Вадим ЛЮЛЬЧИК
заступник директора з навчально-методичної роботи
